måndag 24 augusti 2009

Anonymitet på Internet

Bloggar man om saker människor tycker är fel, trots att man har lagen på sin sida, kan man få sura människor efter sig. Här är några sätt som dessa människor kan stöta på patrull vid ett försök till spårning.

1.Googla på mailen. Som ni ser har jag inte skrivit ut min mejl här.

2.Försök till att få ut IP-numret av blogspot.com. Blogspot ägs av Google, och de lämnar inte ut uppgifter till vem som helst. Möjligtvis till polisen om brott begåtts.

3. Lämnar Google ut uppgifterna, IP-numren, till polisen måste polisen gå igenom hela det nätverk runt om i världen där min trafik letts igenom.

4. Skulle de mot förmodan göra så hamnar de på en VPN-tunnel där det är tveksamt om ägaren sparar trafiken. Speciellt p.g.a. alla pirater nuförtiden.

5. Spåren slutar ändå hos någon annan än mig och dessa får skulden. Skulle jag sitta i bilen samtidigt som jag utnyttjar ett trådlöst nätverk och någon upptäcker mig är det bara till att trycka på off-knappen på datorn. Den som vill åt informationen har då en minut på sig att kyla ned ramminnena innan dessa glömmer bort krypteringsnyckeln. Slutet gott, allting gott.

4 kommentarer:

Hanna sa...

iom att du har kommenterat i min blogg, har jag ditt(?) ip-nummer...

Mitt liv i mörka Småland sa...

Hej Hanna.
Det är märkligt om du skulle ha ett IP-nummer som tillhör mig. Speciellt då jag saknar internetabonnemang.

Gå in på whatismyipaddress.com och klistra in numret där så kanske du ser var du hamnar istället.

Hanna sa...

orka!
jag menar bara att OM du vill var så himla anonym, ska du nog forsätta svara på kommentarer i din egna blogg, för när du gör det hos andra syns ip-adressen!
sen vart du befinner dig och vems internet du använder skiter jag i...

Mitt liv i mörka Småland sa...

Det märks att du inte varit inne och kollat upp IP-adressen. Förmodligen skulle den sluta i USA, Tyskland eller Nederländerna, så för mig spelar inte den adressen någon roll.

 
visit counter for blogspot